Co powinna zawierać etykieta produktu? To pytanie zadaje sobie każdy producent, który chce spełniać wymogi prawne oraz zadbać o zaufanie konsumentów. W artykule odpowiemy na to pytanie oraz przedstawimy szczegóły dotyczące etykiet różnych kategorii produktów, takich jak produkty spożywcze, chemiczne czy kosmetyczne. Odpowiednia etykieta to nie tylko wymóg prawny, ale również ważny element budowania marki i relacji z klientem.
Podstawowe informacje na etykiecie produktu
Etykieta produktu powinna zawierać kluczowe informacje umożliwiające identyfikację produktu, takie jak: skład, pochodzenie oraz sposób użycia. Niezależnie od tego, czy jest to produkt spożywczy, kosmetyczny czy przemysłowy, istnieje kilka podstawowych elementów, które powinny się na niej znaleźć. Do najważniejszych informacji zaliczamy:
- nazwa produktu – pierwszym elementem każdej etykiety jest nazwa produktu. Nazwa powinna być wyraźna, zrozumiała i zgodna z rzeczywistością, aby klienci mogli łatwo rozpoznać, co kupują;
- dane producenta – na etykiecie powinna znajdować się również informacja o producencie lub dystrybutorze, w tym nazwa firmy oraz adres. To ważne, aby konsument miał możliwość skontaktowania się z producentem w razie potrzeby;
- masa netto lub objętość – etykieta powinna informować o masie netto lub objętości produktu. Informacja ta jest istotna, aby konsument wiedział, ile dokładnie produktu kupuje;
- skład – lista ta powinna być uporządkowana w kolejności malejącej, zaczynając od składnika, którego w produkcie jest najwięcej. Warto zwrócić uwagę, aby składniki były wymienione w sposób przystępny i zrozumiały dla przeciętnego konsumenta;
- termin ważności lub data produkcji – informacja ta pozwala konsumentom ocenić, do kiedy produkt jest bezpieczny do użycia.
Dobrze przygotowana etykieta produktu powinna nie tylko prezentować wizerunek marki, ale także dostarczać niezbędnych dla konsumentów informacji.

Co powinna zawierać etykieta produktu spożywczego?
Etykieta produktu spożywczego musi spełniać szereg wymogów, aby była zgodna z przepisami i bezpieczna dla konsumenta. Szczegółowe dane omawia Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 roku. Projektując etykietę, należy zapoznać się z wytycznymi i przestrzegać wszystkich wymagań. Oto kluczowe informacje wynikające z rozporządzenia, które powinny znaleźć się na etykiecie produktu spożywczego.
- Nazwa żywności – każda etykieta musi zawierać nazwę produktu jednoznacznie identyfikującą dany środek spożywczy.
- Wykaz składników – obowiązkowa lista wszystkich składników obecnych w produkcie, uporządkowana według malejącej wagi.
- Alergeny – obowiązkowe jest podanie informacji o składnikach lub substancjach pomocniczych mogących powodować alergie lub nietolerancje.
- Ilość netto żywności – informacja dotycząca masy netto lub objętości, ważna do oceny zawartości produktu.
- Data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia – informacja umożliwiająca ocenę bezpieczeństwa i jakości produktu.
- Warunki przechowywania lub warunki użycia – szczególne warunki, które należy spełnić, aby zapewnić właściwe przechowywanie i użycie produktu.
- Dane producenta lub dystrybutora – obowiązkowe jest podanie nazwy firmy oraz adresu podmiotu działającego na rynku spożywczym.
- Kraj lub miejsce pochodzenia – szczególnie w przypadkach, gdy brak tej informacji mógłby wprowadzić konsumenta w błąd.
- Instrukcja użycia – jeżeli brak tej instrukcji mógłby utrudnić prawidłowe użycie środka spożywczego.
- Zawartość alkoholu (jeśli dotyczy) – w przypadku napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,2% objętościowo.
- Informacja o wartości odżywczej – tabela zawierająca informacje o wartościach odżywczych, takich jak kaloryczność, białko, tłuszcze i inne składniki.
Już wiesz, co powinna zawierać etykieta produktu spożywczego. Natomiast warto podkreślić, że informacje muszą być łatwo dostępne, dobrze widoczne, wyraźnie czytelne, i w miarę możliwości nieusuwalne. Wartości te powinny być przedstawione w sposób, który nie zostanie ukryty lub zasłonięty przez inne elementy na etykiecie.
Co powinna zawierać etykieta towaru?
Produkty spożywcze są szczególnie regulowane przez prawo. Jest to całkowicie zrozumiałe – dostarczenie niepełnych danych (np. zatajenie obecności alergenów) może zagrażać zdrowiu, a nawet życiu konsumentów.
Jednak to nie oznacza, że etykieta towaru z innych kategorii może zostać potraktowana po macoszemu. Sprzedawca ma obowiązek dostarczyć konsumentowi przejrzystych informacji o produkcie – należy m.in. opisać jego rodzaj, przeznaczenie oraz umieścić informacje o producencie lub dystrybutorze.
Jeśli to konieczne, to należy umieścić piktogramy ostrzegawcze oraz inne znaki bezpieczeństwa. Ponadto należy pamiętać, że kiedy sprzedajesz towary w Polsce, to muszą one posiadać etykietę w języku polskim.
Co powinna zawierać etykieta towaru chemicznego?
Produkty chemiczne wymagają szczególnego podejścia do etykietowania, gdyż mogą stwarzać zagrożenie dla zdrowia lub środowiska. Co powinna zawierać etykieta towaru chemicznego?
- Piktogramy ostrzegawcze – zgodnie z systemem GHS, produkty chemiczne muszą posiadać odpowiednie piktogramy ostrzegawcze informujące o zagrożeniach.
- Zwroty H, P i EUH – zwroty wskazujące na zagrożenia (H) oraz zwroty dotyczące środków ostrożności (P) informujące o zagrożeniach związanych z danym produktem.
Jak skutecznie etykietować? Etykiety samoprzylepne termotransferowe
Dla producentów, którzy chcą zadbać o odpowiednie etykietowanie swoich produktów, polecamy nasze etykiety samoprzylepne. To praktyczne rozwiązanie – umożliwia łatwe oznakowanie produktu, niezależnie od jego kształtu i rozmiaru. Dostarczamy także etykiety do drukarek termotransferowych. Te sprawdzą się np. na magazynie – kiedy chcemy, aby zadruk etykiety był trwały. Nasz sklep z etykietami zapewnia kompleksowe rozwiązania, dostosowane do potrzeb różnych firm i dystrybutorów. Dzięki temu z pewnością znajdziesz coś dla swojego przedsiębiorstwa.